Tímto úvodním článkem bych chtěl zahájit krátký seriál o asfaltových pásech. Protože je to docela rozsáhlé téma, rozhodl jsem se jej rozdělit do několika dílů. V tomto prvním popíšu základní materiálové dělení asfaltových pásů, složení takových asfaltových pásů.
Jak tedy bude celý seriál článků o asfaltových pásech vypadat?
- V příštím dílu bych se více rozepsal o vlastnostech různých typů asfaltů použitých při výrobě pasů včetně jejich využití na stavbě,
- další článek by pojednával o typech nosné vložky asfaltových pásů,
- předposlední článek by byl o povrchových úpravách asfaltových pásů,
- v závěrečném článku bych shrnul hlavní zásady při pokládce asfaltových pásů.
K čemu se asfaltové pásy ve stavebnictví využívají?
Asfaltové pásy nacházejí své uplatnění především:
- v izolacích spodních staveb proti zemní vlhkosti, prosakující vodě, nebo tlakové vodě, nebo jako izolace proti pronikání radonu a to v podobě:
- svislé izolace stěn,
- vodorovné izolace podlah,
- ve skladbách plochých střech, kde fungují nejčastěji jako:
- hydroizolační vrstva povlaková,
- pojistná hydroizolační vrstva,
- parotěsná vrstva,
- ve skladbách šikmých střech nejčastěji jako pojistná hydroizolační vrstva,
- ve skladbách podlah nejčastěji jako separační vrstva, případně hydroizolace.
Vidíte tedy sami, že uplatnění asfaltových pásů ve stavbách je opravdu široké, a pro konkrétní použití se vyrábí i typy asfaltových pásů s různými vlastnostmi , které se liší:
- tloušťkou,
- druhém použité asfaltové vrstvy,
- typem nosné vložky,
- povrchovými úpravami spodního a horního líce.
Z čeho se takový asfaltový pás skládá?
Pokud bychom si chtěli představit skladbu asfaltového pásu v řezu, vypadalo by to následovně (odshora dolů):
- horní povrchová úprava,
- horní krycí asfaltová vrstva,
- nosný vložka,
- spodní krycí asfaltová vrstva,
- spodní povrchová úprava.
Dále si pásy můžeme rozdělit na tři základní typy podle jejich tloušťky:
- pásy typu A tloušťky do 1 mm – jedná se v podstatě o nosnou vložku z papírové lepenky nebo skleněného rouna, impregnovanou primárním asfaltem, nemají tedy krycí asfaltovou vložku, jako hydroizolační vrstva jsou naprosto nevhodné (nasákavá vložka, chybí krycí asfaltové vrstvy),
- pásy typu R tloušťky do 2,5 mm – tyto pásy mají již obě krycí asfaltové vrstvy, ovšem jako hlavní hydroizolační vrstva se opět nepoužívají, je možné je využít v některých případech pouze jako spodní vrstva hydroizolačního souvrství, kdy horní vrstvu musí vždy tvořit pás typu S,
- pásy typu S tloušťky 4 až 5 mm – tyto pásy se používají jako hydroizolační vrstva plochých střech, podmínkou je nenasákavá nosná vložka, vlastnosti a použití pásu jsou dány druhem nosné vložky a typem krycích asfaltů a povrchovými úpravami.
Jaké typy asfaltů se používají pro krycí asfaltové vrstvy?
Jednou z důležitých složek asfaltových pásů jsou i krycí asfaltové vrstvy, a především tedy jejich vlastnosti.
Asfalty se vyrábí destilací ropy, kdy surový ropný asfalt se označuje jako primární asfalt (impregnují se jím papírové lepenky a vzniká tak pás typu A).
V další fázi se, zjednodušeně řečeno, do primárního asfaltu vháněl kyslík, a vzniká tak oxidovaný asfalt.
Přidáním modifikátorů do směsi extrahovaného asfaltu a primárního asfaltu upraveného krátkou oxidací pak vzniká modifikovaný asfalt.
Tento modifikovaný asfalt se dále ještě podle typu modifikace rozděluje na:
- modifikace APP (atakticky nebo amorfní polypropylen),
- modifikace SBS (styrén-butadien-styrén),
- modifikace směsi SBS (styrén-butadien-styrén), SIS (styrén-izoprén-styrén), SEBS (styrén-ethylen-butadien-styrén).
O vlastnostech a použití jednotlivých typů asfaltů si více napíšeme v druhém díle seriálu o asfaltových pásech.
Pingback: Asfaltové pásy II: Druhy asfaltů (oxidované, modifikované) | VýrobkyProStavbu.cz
Pingback: Druhy asfaltů pro asfaltové pásy